Wypromować można wszystko, zarówno produkty jak gusty, trendy, zachowania, a także firmę.
Służą temu narzędzia takie jak: propaganda, indoktrynacja, a na rynku konsumenckim - Marketing.
Jakie są mechanizmy reklamowania się, czy można skorzystać obserwując działania innych ?
Dążąc do wypromowania produktu, musimy zauważyć oczywiste związki z odbiorcą, jego przyzwyczajeniami, a także z otoczeniem i tradycją.
Istotną rzeczą jest to, czy promujemy nowy, niszowy produkt, czy uczestniczymy w popularyzacji i zdobywaniu rynku dla projektu już istniejącego.
Na samodzielną popularyzację projektu, którego w zasadzie nikt nie oczekuje, musimy wyłożyć olbrzymie środki, ponadto w sposób bardzo umiejętny.
Oczywiste jest, że włożone środki w pierwszej fazie muszą się najpierw zwrócić. Dopiero potem możemy mówić o zysku brutto.
Wystarczy zła kalkulacja kosztów, nie sprzyjający zbieg okoliczności, a wszystko może okazać się kompletnym fiaskiem, choćby projekt był jak najbardziej wartościowy.
Czym innym jest promocja dobrze znanego produktu.
Koszt naszych zabiegów marketingowych będzie o wiele niższy, gdyż takie same lub podobne działania podejmie nasza konkurencja, a więc nasz zysk zostanie mocno ograniczony przez różnorodne mechanizmy rynkowe.
www.listal.com/movie/go-naked-world-1961
Do zobrazowania tych zależności najlepiej może posłużyć produkcja filmowa.
Gigant filmowy mając wiedzę, doświadczenie i wkładając olbrzymie środki w superprodukcję, może zarobić wielokrotność inwestycji.
Sporadycznie, może stracić pieniądze prowadząc kampanię w sposób nieumiejętny.
W takim olbrzymim przedsięwzięciu muszą uczestniczyć inne firmy, jak np. dystrybutorzy, którzy posiłkując się udostępnionymi aktywami, prowadzą swoją akcję czerpiąc część zysku.
Całkiem inaczej jest w przypadku niskobudżetowej produkcji małego studia.
Producent często nie ma wystarczających środków na wszystkie należne działania promocyjne i marketingowe, które mogą w dużym stopniu zagwarantować sukces kampanii informacyjno-reklamowej.
Mając na uwadze zysk z przedsięwzięcia musi angażować tylko takie środki, które zapewnią dodatnie saldo, a więc produkcja powinna być tania.
Dlatego nie może być niezależnym kreatorem, musi szczególnie brać pod uwagę oczekiwania rynku, trendy, tak by płynąć z nurtem i na fali popularnych zdarzeń.
Bodaj najciekawszym i ogólnie znanym zjawiskiem do obserwacji działań promocyjnych jest marketing w branży tytoniowej.
photos: via:tobacco.stanford.edu
Z naszej populacji liczącej 7,4 mld ludzi, około 1 mld to nałogowi palacze.
Pomimo olbrzymich środków wkładanych w edukację społeczeństwa, o szkodliwości tego nałogu, liczba ta wciąż rośnie.
Światowa organizacja zdrowia WHO przedstawiła raport:
"The Global Tobacco Epidemic 2015",który zaleca aby więcej rządów w sposób bardziej intensywny wykorzystywało podatki nakładane na wyroby tytoniowe odradzania ludziom palenia, czy pomagania im w zerwaniu z nałogiem.
Ustalono, że właściwym byłoby ustalenie akcyzy w wysokości 75% ceny paczki papierosów.
Faktem jest, że mamy do czynienia z ogólnoświatowym bardzo silnym trendem do uświadamiania społeczeństw za pomocą rozmaitych środków, w tym finansowych.
Jak więc się to dzieje, że pomimo wszystko liczba palaczy wzrasta ?
Początki używania tytoniu były związane z paleniem fajki, lub cygar.
Pierwsza fabryka papierosów została założona w Hawanie na Kubie w 1853 roku.
W 1849 roku francuski rzemieślnik Jean Bardou opatentował papier do zwijania papierosów o nazwie "JOB".
Powstała marka pochodząca od inicjałów "JB", które były oddzielone diamentem.
Pod koniec 1858 roku Pierre Bardou kupił duży dom przy 18 Rue St Sauveur w Perpignan, tam właśnie rozpoczął produkcję papierosów na masową skalę.
Papierosy doczekały się reklam wizualnych - najczęściej prasowych, oraz w formie plakatów - już u schyłku XIX wieku.
Pod koniec 1890 roku firma "JB" zatrudniła secesyjnego artystę Alfonsa Muchę , a także kilku innych artystów, do projektowania plakatów reklamowych dla marki.
photos: via:tobacco.stanford.edu
Powstała ogólnoświatowa moda na papierosy i cygaretki.
Wraz z modą i towarzyszącą reklamą papierosy dotarły do wszystkich warstw społecznych i na trwałe zdobyły miejsce wśród nich, stały się modne.
Chyba największy i niczym nie skrępowany boom przypada w okresie od lat 40-tych do 90-tych ubiegłego wieku.
Sukces komercyjny został osiągnięty dzięki temu, że istniało zapotrzebowanie społeczne. Było ono umiejętnie podsycane przez zorganizowaną i kosztowną promocję, prowadzoną wspólnym frontem przez koncerny tytoniowe.
Prowadząc kampanię, reklamodawcy potrafili używać najróżniejszych narzędzi, jak uroczych reklam i chwytliwych sloganów, a czasem spreparowanych i fałszywych argumentów.
Twórcy reklam bazują na relacjach takich jak:
- odniesienia społeczne i kulturowe
- odniesienia do tradycji
- odniesienia sportowe
- propaganda filmowa
- opracowania medyczne
- kreacja osobowości
- oraz innych zaprezentowanych na stronie tobacco.stanford.edu
photos: via:tobacco.stanford.edu
Amerykańska uczelnia Stanford Medical School jest skarbnicą wiedzy w tym zakresie, gdyż prowadzi badania nad wpływem reklam papierosów na konsumentów.
Tam znajdziecie mnóstwo jakże ciekawych wiadomości, oraz świetnej grafiki reklamowej.
Potęga reklamy wykorzystana do manipulacji podatnego na nałogi, nawyki i mody, odbiła trwałe piętno na zbiorowej świadomości kolejnych pokoleń społeczeństwa.
Potrzeba wiele czasu, aby zatrzeć skutki kampanii - tak gigantycznej w czasie i przestrzeni.
Odbiorcy trzeba dać alternatywę, substytut którego będzie oczekiwał.
Tą alternatywą może być zdrowy styl życia,
Jednak aby to osiągnąć, należy użyć argumentów mocnych, różnorodnych, i systematycznie propagowanych.
Promocja taka winna zbliżyć się, aż do kontrowersyjnej granicy indoktrynacji.
Znowu więc, należy pokładać nadzieję w reklamie.
Jak powszechnie wiadomo, na zdrowy styl życia, fitness, eko, swoisty boom trwa już od lat.
W swoich działaniach biznesowych warto dołączyć do tego globalnego trendu - grunt jest już przygotowany.
Jeżeli oczekujecie porady w zakresie reklamy - służymy naszym 30 letnim doświadczeniem.
Nasza firma reklamowa zaprasza na stronę internetową, oraz do kontaktu przez social media.
Tak naprawdę forma reklamy firmy powinna zależeć od tego czy działamy na skale ogólnopolską czy też lokalnie. Jeżeli lokalnie to wystarczą plakaty oraz ulotki/wizytówki. Jednak na szerszą skalę, należy zainwestować w stronę internetową oraz marketing internetowy.
OdpowiedzUsuńIgor stasikowicz zgadza się, tyle że o stronę też trzeba zadbać - trzeba mieć jakoś poukładane w głowie ;-)
Usuń:D
OdpowiedzUsuń