niedziela, 7 lutego 2016

Potęga reklamy. Promocja produktu to konieczność

Potęga reklamy ? Tak, sami uczyniliśmy ją niemal wszechmocną. Promocja produktu pozwala na dotarcie z informacją do możliwie szerokiego grona odbiorców.

Wypromować można wszystko, zarówno produkty jak gusty, trendy, zachowania, a także firmę.

Służą temu narzędzia takie jak: propaganda, indoktrynacja, a na rynku konsumenckim - Marketing.

Jakie są mechanizmy reklamowania się, czy można skorzystać obserwując działania innych ?

Dążąc do wypromowania produktu, musimy zauważyć oczywiste związki z odbiorcą, jego przyzwyczajeniami, a także z otoczeniem i tradycją.

Istotną rzeczą jest to, czy promujemy nowy, niszowy produkt, czy uczestniczymy w popularyzacji i zdobywaniu rynku dla projektu już istniejącego.

Na samodzielną popularyzację projektu, którego w zasadzie nikt nie oczekuje, musimy wyłożyć olbrzymie środki, ponadto w sposób bardzo umiejętny.

Oczywiste jest, że włożone środki w pierwszej fazie muszą się najpierw zwrócić. Dopiero potem możemy mówić o zysku brutto.

Wystarczy zła kalkulacja kosztów, nie sprzyjający zbieg okoliczności, a wszystko może okazać się kompletnym fiaskiem, choćby projekt był jak najbardziej wartościowy.

Czym innym jest promocja dobrze znanego produktu.

Koszt naszych zabiegów marketingowych będzie o wiele niższy, gdyż takie same lub podobne działania podejmie nasza konkurencja, a więc nasz zysk zostanie mocno ograniczony przez różnorodne mechanizmy rynkowe.


www.listal.com/movie/go-naked-world-1961

Do zobrazowania tych zależności najlepiej może posłużyć produkcja filmowa.

Gigant filmowy mając wiedzę, doświadczenie i wkładając olbrzymie środki w superprodukcję, może zarobić wielokrotność inwestycji.

Sporadycznie, może stracić pieniądze prowadząc kampanię w sposób nieumiejętny.

W takim olbrzymim przedsięwzięciu muszą uczestniczyć inne firmy, jak np. dystrybutorzy, którzy posiłkując się udostępnionymi aktywami, prowadzą swoją akcję czerpiąc część zysku.

Całkiem inaczej jest w przypadku niskobudżetowej produkcji małego studia.

Producent często nie ma wystarczających środków na wszystkie należne działania promocyjne i marketingowe, które mogą w dużym stopniu zagwarantować sukces kampanii informacyjno-reklamowej.

Mając na uwadze zysk z przedsięwzięcia musi angażować tylko takie środki, które zapewnią dodatnie saldo, a więc produkcja powinna być tania.

Dlatego nie może być niezależnym kreatorem, musi szczególnie brać pod uwagę oczekiwania rynku, trendy, tak by płynąć z nurtem i na fali popularnych zdarzeń.

Bodaj najciekawszym i ogólnie znanym zjawiskiem do obserwacji działań promocyjnych jest marketing w branży tytoniowej.


photos: via:tobacco.stanford.edu

Z naszej populacji liczącej 7,4 mld ludzi, około 1 mld to nałogowi palacze.
Pomimo olbrzymich środków wkładanych w edukację społeczeństwa, o szkodliwości tego nałogu, liczba ta wciąż rośnie.

Światowa organizacja zdrowia WHO przedstawiła raport:
"The Global Tobacco Epidemic 2015",który zaleca aby więcej rządów w sposób bardziej intensywny wykorzystywało podatki nakładane na wyroby tytoniowe odradzania ludziom palenia, czy pomagania im w zerwaniu z nałogiem.
Ustalono, że właściwym byłoby ustalenie akcyzy w wysokości 75% ceny paczki papierosów.

Faktem jest, że mamy do czynienia z ogólnoświatowym bardzo silnym trendem do uświadamiania społeczeństw za pomocą rozmaitych środków, w tym finansowych.

Jak więc się to dzieje, że pomimo wszystko liczba palaczy wzrasta ?

Początki używania tytoniu były związane z paleniem fajki, lub cygar.

Pierwsza fabryka papierosów została założona w Hawanie na Kubie w 1853 roku.

W 1849 roku francuski rzemieślnik Jean Bardou opatentował papier do zwijania papierosów o nazwie "JOB".

Powstała marka pochodząca od inicjałów "JB", które były oddzielone diamentem.

Pod koniec 1858 roku Pierre Bardou kupił duży dom przy 18 Rue St Sauveur w Perpignan, tam właśnie rozpoczął produkcję papierosów na masową skalę.

Papierosy doczekały się reklam wizualnych - najczęściej prasowych, oraz w formie plakatów - już u schyłku XIX wieku.

Pod koniec 1890 roku firma "JB" zatrudniła secesyjnego artystę Alfonsa Muchę , a także kilku innych artystów, do projektowania plakatów reklamowych dla marki.


photos: via:tobacco.stanford.edu

Powstała ogólnoświatowa moda na papierosy i cygaretki.

Wraz z modą i towarzyszącą reklamą papierosy dotarły do wszystkich warstw społecznych i na trwałe zdobyły miejsce wśród nich, stały się modne.

Chyba największy i niczym nie skrępowany boom przypada w okresie od lat 40-tych do 90-tych ubiegłego wieku.

Sukces komercyjny został osiągnięty dzięki temu, że istniało zapotrzebowanie społeczne. Było ono umiejętnie podsycane przez zorganizowaną i kosztowną promocję, prowadzoną wspólnym frontem przez koncerny tytoniowe.

Prowadząc kampanię, reklamodawcy potrafili używać najróżniejszych narzędzi, jak uroczych reklam i chwytliwych sloganów, a czasem spreparowanych i fałszywych argumentów.

Twórcy reklam bazują na relacjach takich jak:

- odniesienia społeczne i kulturowe
- odniesienia do tradycji
- odniesienia sportowe
- propaganda filmowa
- opracowania medyczne
- kreacja osobowości
- oraz innych zaprezentowanych na stronie tobacco.stanford.edu

photos: via:tobacco.stanford.edu

Amerykańska uczelnia Stanford Medical School jest skarbnicą wiedzy w tym zakresie, gdyż prowadzi badania nad wpływem reklam papierosów na konsumentów.
Tam znajdziecie mnóstwo jakże ciekawych wiadomości, oraz świetnej grafiki reklamowej.

Potęga reklamy wykorzystana do manipulacji podatnego na nałogi, nawyki i mody, odbiła trwałe piętno na zbiorowej świadomości kolejnych pokoleń społeczeństwa.

Potrzeba wiele czasu, aby zatrzeć skutki kampanii - tak gigantycznej w czasie i przestrzeni.

Odbiorcy trzeba dać alternatywę, substytut którego będzie oczekiwał.

Tą alternatywą może być zdrowy styl życia,

Jednak aby to osiągnąć, należy użyć argumentów mocnych, różnorodnych, i systematycznie propagowanych.

Promocja taka winna zbliżyć się, aż do kontrowersyjnej granicy indoktrynacji.

Znowu więc, należy pokładać nadzieję w reklamie.

Jak powszechnie wiadomo, na zdrowy styl życia, fitness, eko, swoisty boom trwa już od lat.

W swoich działaniach biznesowych warto dołączyć do tego globalnego trendu - grunt jest już przygotowany.


Jeżeli oczekujecie porady w zakresie reklamy - służymy naszym 30 letnim doświadczeniem.

Nasza firma reklamowa zaprasza na stronę internetową, oraz do kontaktu przez social media.




3 komentarze:

  1. Tak naprawdę forma reklamy firmy powinna zależeć od tego czy działamy na skale ogólnopolską czy też lokalnie. Jeżeli lokalnie to wystarczą plakaty oraz ulotki/wizytówki. Jednak na szerszą skalę, należy zainwestować w stronę internetową oraz marketing internetowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Igor stasikowicz zgadza się, tyle że o stronę też trzeba zadbać - trzeba mieć jakoś poukładane w głowie ;-)

      Usuń