wtorek, 19 stycznia 2016

Rebranding czyli nowa reklama dla firmy.

Rebranding jest zmianą brandu, barwy firmowej, logotypu, ale również jest to nowa reklama dla firmy.
Jest to szansa na przyciągnięcie uwagi.

Fotografia: Twitter goo.gl/62yTdf

Nie każdy przedsiębiorca, a tym bardziej laik jest zorientowany w czym tkwi sens zagadnienia.

Podstawą jest określenie znaczenia słów: "brand", oraz "branding".

Brand jest wyrażeniem marki, lub firmy która jest marką.

Z technicznego punktu widzenia jest to charakterystyczny znak firmowy, w uproszczeniu logo, ale też np. herb.

Branding zaś jest większym spektrum oznakowania.

Branding łączy samodzielnie funkcjonujące logo z rozwiązaniami typograficznymi i kolorystycznymi.

Elementy te w połączeniu z wyraźnie określonymi, powtarzalnymi wzorami wizualnymi, oraz funkcjami użytkowymi, tworzą niepowtarzalny design firmy.

Jak można wnioskować z logiki nazewnictwa ( np. rename ), znaczeniem słowa rebranding, jest zmiana brandu czyli logo.

Określenie to dotyczy również zmiany logo, wraz zestawem towarzyszących rozwiązań graficznych - brandingu.

Rebranding może być całkowity, częściowy lub choćby kosmetyczny, niemal niezauważalny, który zwany jest liftingiem.

Można zadać pytania, czy warto dokonywać rebrandingu, czy nie jest to operacja, która spowoduje nieodwracalne straty wizerunkowe, czy nie generuje zbędnych kosztów.

Istotną kwestią są przesłanki zmiany.

Jakie mogą być powody, aby wprowadzić zmiany, co można stracić, a co zyskać.

Świadomy przedsiębiorca powinien czasami zastanowić się nad tym zagadnieniem, gdyż branding jest jednym z podstawowych elementów komunikacji.

Niewątpliwie wpływa on na efekty biznesowe, a wskazane by było, aby wpływał korzystnie.

Logo, oraz ogólny design, budują i utrwalają markę, wzmacniają firmę.

Pozwalają one na komfort bycia niepowtarzalnym, a co za tym idzie zauważalnym, podnoszą prestiż firmy.

Rebrandingu dokonuje się zazwyczaj z dwóch przyczyn:

- dotychczasowe logo nie spełnia oczekiwań; zdezaktualizowało się, przestało być zauważalne itp.

- zmodyfikowane, lub zmienione logo może wprowadzić nowe wartości, a pośrednio wygenerować oczekiwany zysk

W pierwszym i w drugim przypadku należna jest analiza, jakie wady, lub choćby niedoskonałości posiada aktualny brand.

Kolejną czynnością jest wstępne określenie, jaki przekaz miałby być zawarty w nowej symbolice.

Niezmiernie istotnym jest przewidywanie w jaki sposób będzie on odbierany przez innych, a kluczowym kryterium są indywidualne czynniki, składające się na niepowtarzalny system wartościowania.


Projektowanie graficzne nowego logo, oraz rebranding.

Projektowanie krótkiego, spójnego przekazu z odrębnych, różnych w swojej formie elementów jest skomplikowanym procesem.

Różne w formie elementy, lub ich relacje często określa się powiedzeniem: " co ma piernik do wiatraka ".

Można również posłużyć się przysłowiowym zwrotem: " mydło i powidło "

Wstępna analiza wskazuje, że rzeczywiście są to skrajnie różne produkty, jednak uważny obserwator dostrzeże elementy wspólne.

Dobry projektant może je przedstawić w spójny, czytelny sposób.

Tak więc mając do dyspozycji różne przesłanki, należy je przeanalizować, określić ich rolę, sprowadzić do wspólnego mianownika i zespolić.

Istotne są między innymi:

- pochodzenie znaku, narzędzie piśmiennicze ( np. podpis odręczny fundatora )
- czas historyczny ( np. styl tradycyjny, nowoczesny, ... )
- terytorium ( np. odniesienia lokalne, globalne ... )
- stosunek do otoczenia ( np. ekologia ... )
- miejsce ekspozycji ( np. urzędy, czasopisma, portale ... )
- grupa docelowa ( np. wiek, płeć ... )

Tylko przemyślane i prawidłowo dobrane kryteria, umożliwią wykreowanie niepowtarzalnego i skutecznego logotypu, więc też firmowego oznakowania naszego przedsięwzięcia.

Istotą dobrego logo jest to, aby móc je powtarzalnie eksponować, w postaci możliwie wiernej wzorcowi, w różnych warunkach, oraz w różnych technologiach.


Logo agencji reklamowej Arek, jako przykład rebrandingu.

Nasze logo ewoluowało od 1988 roku kilkakrotnie.

Nazwa firmy "Arek" nikomu nic nie mówiła, więc używaliśmy nazwy łącznej "Arek Reklamy"

Używaliśmy pospolitej czcionki, gdyż 30 lat temu temu komputery i plotery były nieosiągalne.

Szyldy zewnętrzne wykonywane były wówczas za pomocą sitodruku, lub ręcznie pędzlem.

Technologia wykorzystania liter z folii samoprzylepnych polegała na używaniu gotowych, sztancowanych arkuszy, bądź ręcznego wycinania od samodzielnie stworzonych szablonów.

Reasumując w tamtej epoce wszystkim podobały się litery pisane kursywą, bądź o innych ciekawych kształtach, byleby odmiennych od tych standardowych - "komunistycznych"


Absolutnym przełomem na rynku reklamy były lata dziewięćdziesiąte, oraz pierwsze lata obecnego wieku.

W 1993 roku zakupiliśmy pierwszą kolorową drukarkę atramentową Epson Stylus 800, w technologii Epson Micro Piezo.
Właśnie wtedy do sprzedaży weszły układy Intel Pentium znane do dzisiaj, dzięki temu zastosowanie komputerów stało się coraz bardziej powszechne.

Również w tym czasie rynek zrewolucjonizował pakiet CorelDRAW 3, który był również pierwszym pakietem aplikacji graficznych dla systemu Windows.
Zintegrowaną częścią był Corel® PHOTO-PAINT™, który umożliwiał tworzenie, edytowanie, i modyfikowania grafiki rastrowej.

Takie instrumenty wyzwoliły firmy graficzne z wielu dotychczasowych ograniczeń, oraz spowodowały zmianę gustów i oczekiwań społeczeństwa.

Nasza firma w tym czasie zmodyfikowała logo, tak aby znak sugerował wszechstronność naszych technologii i był kojarzony ze stickerem, czyli nalepką.


Na początku tego wieku pojawiły się wielkoformatowe plotery drukujące, które potrafią odzwierciedlić szczegóły graficzne w sposób skalowalny do olbrzymich rozmiarów.

Nastąpiły kolejne zmiany, jak coraz bardziej powszechny dostęp do technologii, dla użytkowników spoza branży. Wraz z nasilającą się konkurencją doprowadziło one do wielu skrajnych i negatywnych zjawisk.

W pogoni za niską ceną większość ludzi popadła w bylejakość, gdyż wytwórcy chcąc utrzymać się na rynku musieli na czymś zaoszczędzić.

Powstał gigantyczny bałagan estetyczny, który można określić jako nieokiełznaną swobodę w eksponowanej treści.

Swoboda i dostępność narzędzi, jak nieskomplikowane graficzne programy komputerowe, czy generatory logo online, pozwalają na samodzielne, często mechaniczne, bezrefleksyjne tworzenie znaków firmowych.


Grafika: ©reklamyArek

W obecnych czasach trudno znaleźć autorytety w dziedzinie brandingu.

Najczęściej twórcami są osoby przypadkowe, lub traktujące projektowanie brandingowe w sposób powierzchowny.

Usprawiedliwienie jest banalne - coraz mniej firm przykłada wagę do fundamentów swojej działalności.

Społeczeństwo żyje dniem dzisiejszym, więc nie inwestuje przesadnie w budowanie trwałego wizerunku.

Skoro tak już musi być, to podczas samodzielnego tworzenia, lub wymiany logo należy pamiętać o dwóch głównych mechanizmach:

- należy być bardziej krzykliwym niż sąsiedzi

- należy dać się zauważyć, przez czystość przekazu

Doradztwo w dziedzinie reklamy i projektowanie graficzne znajdziecie na naszej stronie internetowej.

Zapraszamy

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz