wtorek, 29 grudnia 2015

Encyklopedia reklamy - diody LED

Encyklopedia reklamy - diody LED w reklamie wizualnej.

Podstawowe informacje o diodach LED.

Diody elektroluminescencyjne (light emitting diode) do produkcji weszły w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku.
Diody LED wytwarzane są z materiałów półprzewodnikowych.
Emitują promieniowanie w bardzo wąskim przedziale widma światła.
Barwa promieniowania emitowanego zależy od materiału półprzewodnikowego, są to barwy:
niebieska, żółta, zielona, pomarańczowa, czerwona.
Przy zastosowaniu azotku galu GaN otrzymujemy barwę niebieską.
Gdy dioda GaN jest pokryta luminoforem, wzbudzonym przez światło, uzyskujemy barwę białą z lekkim odcieniem niebieskim.

Po wielu latach pracy w laboratoriach na przełomie tego wieku,
uzyskano produkt wystarczająco skuteczny, sprawny i ekonomiczny.
Otworzyły się szerokie możliwości zastsowań, do tego stopnia że LED
stał się zwycięskim konkurentem w stosunku do dotychczas stosowanych źródeł.
Z biegiem czasu powstało wiele rodzajów diód do różnych zastosowań.
Podzielić je możemy następująco:
- diody LED głównego szeregu
niska cena, niewielka moc, mała wydajność
Najmocniejsze żarówki spotykane na rynku są zbudowane z 80 diod i mają moc ok. 3-4 W.

– diody LED SMD
większa wydajność, kąt świecenia 180 stopni
Diody 3528 oraz 5050 są wykorzystywane do produkcji popularnych taśm LED oraz świetlówek LED

– diody LED COB
jedna z najnowszych technologii LED
można spotkać źródła światła COB z soczewką skupiającą, co umożliwia regulację kąta świecenia.
Diody COB dają duże możliwości uzyskania źródeł światła o dużej mocy.

– diody Power LED
czyli diody dużej mocy. Ich dużą zaletą jest możliwość zastosowania dowolnej soczewki.
Żarówki high power LED są zbudowane z 3 diod power LED, z których każda pobiera 1W.
Żarówka ma zatem moc 3W.
Spotyka się także diody Power LED o mocy 3W

– diody LED RGB specyficzne diody LED, które emitują trzy barwy światła
R (red), czyli czerwoną, G (green), czyli zieloną oraz B (blue), czyli niebieską.
Połączenie tych trzech barw daje barwę białą,
diody RGB dają znacznie większe możliwości.
Można bowiem natężeniem każdej z barw sterować osobno
poprzez zewnętrzny, bądź wbudowany sterownik.

- diody LED RGBA – rozszerzenie struktury RGB o dodatkową
diodę o kolorze bursztynowym
(ang. Amber) powiększającą osiągalną przestrzeń barw.

- diody LED RGBW – rozszerzenie struktury RGB
o dodatkową diodę o kolorze białym

Istnieją jeszcze inne bardziej szczegółowe podziały uwzględniające
choćby HBLED, High Brightness LED
(diody o wysokiej jasności świecenia, stosowane w sygnalizacji ulicznej, w oświetleniu pojazdów, w latarkach).

LED w reklamach.
Na początku tego wieku za pomocą użycia różnorodnych diód LED, dokonał się widoczny gwałtowny przełom na rynku reklamy.
Zaczęto masowo stosowac LEDy do oświetlania różnego typu powierzchni, oraz
emitowania światła w sposób uporządkowany dla przekazywania komunikatów.
Żarówki LED zastąpiły dotychczasowe - żarowe.
Oświetlacze LED zastąpiły bardzo zawodne i energochłonne
halogeny żarnikowe , bądź wyładowcze.
Świetlówki LED zastąpiły dotychczas stosowane jarzeniówki,
które często miewały kłopoty z zapłonem.
Węże LED choć mało doskonałe już zastąpiły neony.
Taśmy LED znalazły wiele zastosowań m.in. w podświetleniach użytkowych.
Wyświetlacze LED są absolutnym przełomem w komunikacji, rozrywce i reklamie.
Wraz z rozwojem technologii cyfrowych powstała nowa jakość przekazu.
Skromne i mało widoczne wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD, nieporęczne i mało efektywne podświetlenia jarzeniowe - zostały zastąpione technologiami LED.

Niewątpliwie kilka podstawowych zalet spowodowało ten sukces.
LED są odporne na wstrząsy, pobierają stosunkowo mało energii,
są mało wrażliwe na cykl "włącz/wyłącz", ich żywotność sięga 50 tysięcy godzin.
( faktem jest jednak, że z upływem czasu tracą sprawność )
Dają się dość łatwo sterować, a więc mogą być stosowane znacznie szerzej niż prekursorzy.
Dopełnieniem sukcesu jest niska cena i oszczędność użytkowa.
LED w reklamie pełnią funkcje:

-oświetlającą tablice, billboardy, napisy przestrzenne, ścianki,
stoiska wystawiennicze, witryny, ekspozycje itp.

-podświetlającą lica kasetonów, lica liter przestrzennych, podłoża z efektem "halo",
krawędzie reklam, grawerowane napisy prezenterów itp.

-emitującą światło, jak świecące bezpośrednio napisy z ułożonych diód,
świecące kontury, lub tak popularne obecnie wyświetlacze:
-tekstowe
-graficzne
-RGB
-telebimy
-kurtyny świetlne RGB
Ostanio stosowane diody SMD 3in1 (3 kolory w jednej diodzie)
gwarantują jeszcze wyższą jakość obrazu.

Jedyną rzeczą, która ogranicza ekspansję wyświetlaczy LED,
oraz cyfrowych diodowych nośników billboardowych klasy DOOH
( Digital Out of Home ) jest stosunkowo wysoka cena.

Foto via Bob He ( Shenzhen ) digiledscreen.fi









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz