sobota, 12 maja 2018

Kolory reklamy i marketingu - PINK

Kolory w reklamach i marketingu


Kolory używane w reklamie i marketingu, obok hasła reklamowego czy kompozycji graficznej są podstawowym elementem, który wpływa na ostateczny odbiór reklamy jako całości.

Przykładem jest tytułowy leitmotiv "PINK", który może być kojarzony w zależności od kontekstu, a hasło przedstawione różnymi krojami pisma.
Jednak z zasady, właściwie dobranym kolorem występującym w obszarze grafiki, powinien być kolor różowy.

Kolory reklamy i marketingu - PINK
picture by: © agencja reklamy Arek

Jaki kolor wybrać do wykonania własnej, możliwie najbardziej skutecznej reklamy, ogłoszenia, prezentacji ?

Kolory reklamy i marketingu  wybór


Jakie są najlepsze kolory reklamy i marketingu ?

Można próbować znaleźć właściwą odpowiedź, lecz możliwe jest to tylko dzięki podstawowej wiedzy dotyczącej określonych reguł.

Kolory lub barwy jako podstawowe bodźce, mają ogromny wpływ na wszelkie nasze działania.

Choć kolor i barwa to nie to samo.
Terminy te w języku potocznym są stosowane wymiennie, a także rozumiane tak samo, jednak wystarczy zapamiętać, że barwa jest pochodną koloru.

Graficy, drukarze, fotografowie i inni specjaliści posiadają bogatszą wiedzę na temat kolorów, niż laik.

Często więc, wszystkim stronom trudno jest porozumieć się w jednoznacznym opisie tego zróznicowanego świata fal widzialnych.

Stosowane nazewnictwo, terminologia, a nawet postrzeganie bywają interpretowane w sposób odmienny.

Powstają więc nieporozumienia w określeniu koloru i jego barwy.

Przedmiot może zostać opisany, jako posiadający odcień niebieskiego przez jedną osobę, a posiadający odcień zielonego przez inną osobę.

Używa się czasem stwierdzenia: " nie znasz się na kolorach ", a więc wnioskiem jest, że określenie koloru opiera się na wiedzy.

"Kolor istnieje w głowie, barwa natomiast jest obiektywnym wyrazem ludzkiej percepcji koloru na wszelkich nośnikach - papier, fotografia, obraz itd."


Picture by Pezibear on Pixabay CC0


Warto zauważyć, że mamy do czynienia z dwoma systemami widzenia kolorów.
(w dużym uproszczeniu: system świecący versus system odbijający światło) 

Jednym jest system addytywny polegający na mieszaniu kolorów podstawowych Red - Green - Blue emitowanych przez np. monitory.

W tym przypadku biel powstaje ze zmieszania świateł R - G - B z jednakową jasnością, a czerń z braku emisji.

Drugim systemem jest mechanizm mieszania kolorów światła odbitego, czyli zjawisko syntezy subtraktywnej.

Polega to na tym, że światło widzialne odbija się od np. farby drukarskiej i następnie dociera do naszego oka i mózgu.

W zależności rodzaju farby czy materiału, zostaje pochłonięte w różnym stopniu, a do nas tylko określony zakres fali widzialnej, powodując właściwe wrażenie.

W tym modelu przyjmuje się trzy podstawowe kolory: Magenta - Cyan - Yellow , a w przypadku urządzeń drukujących dodatkowo - Key colour czyli blacK.

Tak więc sprowadzenie do wspólnego mianownika tych dwóch systemów, z samego założenia jest niemożliwe.

Złożoność zagadnienia pogłębia się jeśli rozpatruje się odcienie, nasycenie, walory, transparentność lub połysk.

Upraszczając możemy przyjąć, że kolory według odcieni to:

- Czerń
- Biel
- Róż
- Czerwień
- Pomarańcz
- Brąz
- Żółty
- Szary
- Zieleń
- Błękit
- Fiolet

Wikipedia podaje pełną listę kolorów alfabetycznie: Lista Kolorów

Samo zapoznanie się z nazwami, zapamiętanie i odniesienie ich do właściwego wzorca, przyprawia o zawrót głowy.

Kolor odgrywa kluczową rolę w odniesieniu do funkcjonowania, prezentacji i promocji firm, oraz ich produktów.

Należy wyodrębnić dwa odmienne zagadnienia: design kolorystyczny firmy często bywa różny od kolorystyki oferowanego produktu.

Istotnym jest jednak, aby przy użyciu jednego koloru, a nawet gamy kolorów,
utrzymywać jednak jedną spójną koncepcję kolorystyczną.

Bardzo istotnym czynnikiem w komunikacji międzyludzkiej jest psychologia koloru.

Trzeba pamiętać, że oddziaływanie kolorów na odbiorcę jest uwarunkowane kilkoma czynnikami.
Są to między innymi:

- płeć
- wiek
- wykształcenie
- kultura
- środowisko

Musimy zdawać sobie też sprawę z tego, że to co się podoba nam, nie musi się podobać innym.

Zatem należy obserwować i analizować istniejące już przykłady i korzystać z opinii innych.

Bardzo ogólnikowo można stwierdzić, że zastosowanie każdego koloru wywodzi się z jakiejś tradycji,
ma jakieś pierwotne źródło.

Tak jest z kolorem białym, który w naszej kulturze kojarzy się z niewinnością i czystością,
a w Japonii, Chinach i krajach arabskich z żałobą i nieszczęściem.

W kulturze europejskiej kolory podświadomie są postrzegane przez pryzmat oznakowań informacyjnych:

- żółty jest kolorem ostrzegawczym ( uwaga ! ),

kolor ten wywołuje wrażenie sprawności, szybkiej
i zarazem bezpiecznej obsługi.
Stosują go firmy takie jak: McDonald’s, Ikea czy Shell

- czerwony jest kolorem niebezpieczeństwa ( baczność ! ),

kolor ten nakłania do reakcji i przyspiesza ją ponoć o 12%.
Stosują go firmy takie jak: Coca-Cola, Colgate, czy H&M.

- zielony jest kolorem traktującym o bezpieczeństwie ( droga wolna ),

jest to kolor natury, ekologii, wzrostu i bezpieczeństwa.
Stosują go często banki i firmy takie jak np.: BP, Greenpeace.

- niebieski jest kolorem informacyjnym ( droga prosto ),

świadczy on o stabilności, wiarygodności i stabilności.
Stosują go firmy takie jak: PKO Bank Polski, Adidas, Volkswagen, Nokia.

- czarny jest kolorem opisowym ( tekstowym, rysunkowym ),

jako samodzielny dominujący kolor stosowany jest rzadko,
gdyż może powodować uczucie przygnębienia.
Natomiast logo w kolorze czarnym to prestiż, tajemniczość, moc i elegancja.
Przykładem mogą być Electronic Arts, Sony, Nike, Puma, czy Nike.

- biały jest kolorem porządkującym ( pasy drogowe ),

jest on stosowany bardzo często jako główny odnośnik podkreślający.
Białe logo można zastosować tylko na kolorowej apli, lub w outlinie.

Posiadając wiedzę, na temat oddziaływania koloru na człowieka,
można świadomie i pewnie kształtować wizerunek firmy,
oraz odpowiednio eksponować swoje produkty.

Co powiecie na różową kampanię ?
Przykład to spot reklamowy dla marki FIAT.




( by: Advertising Agency: Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, Amsterdam, Netherlands )


Kolory potrafią jednoczyć ludzi, nawet jeśli są trochę frywolne.
Zapraszamy do zabawy Projektujemy Grafikę Reklamową

Kolory reklamy i marketingu - PINK
Grafika użytkowa: Projektowanie graficzne i wizualizacja

8 komentarzy:

  1. Dobór kolorów jest niezwykle ważny w tworzeniu idealnych reklam. A jeszcze ważniejsze jest umiejętne wyeksponowanie reklam, aby zaciekawiła i trafiła do zamierzonego na początku grona odbiorców.
    Świetny wpis! Jestem pod ogromnym wrażeniem jak lekko przychodzi Ci pisanie i jak przyjemnie się to później czyta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W dobie wszechobecnego hejtu i zdziwaczenia fajnie jest zobacz miły komentarz do różowego artykułu. To trochę takie różowe okulary na szarą rzeczywistość :D

      Usuń
  2. Przyznam, że dobranie odpowiedniego koloru ma bardzo duże znaczenie. Wpływa to na odpowiedni odbiór przesłania. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiednia kolorystyka jest bardzo ważna. Różne kolory mają swoje znaczenia lub w jakiś sposób są kojarzone z pewnymi tematami. Warto wiedzieć jak odpowiednio ich używać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolorystyka jest szczególnie ważna - z jednej strony neutralny czarny lub biały kolor sprawdzi się do wszystkiego, jednak czasami warto wyróżnić się jakoś od reszty. Trzeba jednak z tym uważać, by nie przesadzić ;)

    OdpowiedzUsuń