sobota, 20 lutego 2016

Kolory reklamy i marketingu. PINK.

Jaki kolor wybrać ? Jakie są najlepsze kolory reklamy i marketingu ?

picture by: © reklamy-arek.pl

Kolory, lub barwy jako podstawowe bodźce, mają ogromny wpływ na wszelkie nasze działania.
Choć kolor i barwa to nie to samo, terminy te w języku potocznym są stosowane wymiennie, a także rozumiane tak samo.
Fachowcy np. graficy, drukarze, fotografowie mają niewątpliwie specjalistyczną, szerszą wiedzę na ten temat.
Jednak nie zmienia to faktu, że często wszystkim jest się trudno porozumieć w opisie tego przebogatego świata fal widzialnych.
Jakże często powstają nieporozumienia w określeniu koloru.
Przedmiot może zostać opisany, jako posiadający odcień niebieskiego przez jedną osobę, a posiadający odcień zielonego przez inną osobę.
Używamy wtedy czasem stwierdzenia: " nie znasz się na kolorach ", a więc określenie koloru opiera się na wiedzy.

"Kolor istnieje w głowie, barwa natomiast jest obiektywnym wyrazem naszej percepcji koloru na wszelkich nośnikach - papier, fotografia, obraz itd."
( cyt. swiatobrazu,pl )

Należy zauważyć, że mamy do czynienia z dwoma systemami widzenia kolorów.
Jednym jest system addytywny polegający na mieszaniu kolorów podstawowych Red - Green - Blue emitowanych przez np. monitory.
W tym przypadku biel powstaje ze zmieszania świateł R - G - B z jednakową jasnościa, a czerń z braku emisji.
Drugim systemem jest mechanizm mieszania kolorów światła odbitego, czyli zjawisko syntezy subtraktywnej.
Polega to na tym, że światło widzialne odbija się od np. farby drukarskiej i następnie dociera do naszego oka i mózgu.
W zależności rodzaju farby czy materiału, zostaje pochłonięte w różnym stopniu, a do nas tylko określony zakres fali widzialnej, powodując właściwe wrażenie.
W tym modelu przyjmuje się trzy podstawowe kolory: Magenta - Cyan - Yellow , a w przypadku urządzeń drukujących dodatkowo - Key colour czyli blacK.
Tak więc sprowadzenie do wspólnego mianownika tych dwóch systemów, z samego założenia jest niemożliwe.
Złożoność zagadnienia pogłębia się jeśli zaczniemy rozpatrywać odcienie, nasycenie, walory, transparentność lub połysk.

Upraszczając możemy przyjąć, że kolory według odcieni to:
- Czerń
- Biel
- Róż
- Czerwień
- Pomarańcz
- Brąz
- Żółty
- Szary
- Zieleń
- Błękit
- Fiolet
Wikipedia podaje pełną listę kolorów alfabetycznie: Wikipedia.
Samo zapoznanie się z nazwami, zapamiętanie i odniesienie ich do właściwego wzorca, przyprawia o zawrót głowy.

Kolor odgrywa kluczową rolę w odniesieniu do działalności firm, oraz ich produktów.
Są to dwa odrębne zagadnienia gdyż firma gdyż barwy, design firmy może być różny od kolorystyki oferowanego produktu.
Istotnym jest jednak, aby przy użyciu jednego, dwóch lub gamy kolorów utrzymywać jedną spójną koncepcję.
Bardzo istotnym czynnikiem w komunikacji międzyludzkiej jest psychologia koloru.
Trzeba pamiętać, że oddziaływanie kolorów na odbiorcę jest uwarunkowane kilkoma czynnikami.
Są to między innymi:
- płeć
- wiek
- wykształcenie
- kultura
- środowisko

Musimy zdawać sobie też sprawę z tego, że to co się podoba nam, nie musi się podobac innym.
Zatem należy obserwować i analizować istniejące już przykłady i korzystać z opinii innych.
Bardzo ogólnikowo można stwierdzić, że zastosowanie każdego koloru wywodzi się z jakiejś tradycji, ma jakieś pierwotne źródło.
Tak jest z kolorem białym, który w naszej kulturze kojarzy się z niewinnoscią i czystością, a w Japonii, Chinach i krajach arabskich z żałobą i nieszczęściem.

W kulturze europejskiej kolory podświadomie są postrzegane poprzez pryzmat oznakowań informacyjnych:

- żółty jest kolorem ostrzegawczym ( uwaga ! ),
kolor ten wywołuje wrażenie sprawności, szybkiej i zarazem bezpiecznej obsługi.
Stosują go firmy takie jak: McDonald’s, Ikea czy Shell

- czerwony jest kolorem niebezpieczeństwa ( baczność ! ),
kolor ten nakłania do reakcji i przyśpiesza ją ponoć o 12%.
Stosują go firmy takie jak: Coca-Cola, Colgate, czy H&M.

- zielony jest kolorem traktującym o bezpieczeństwie ( droga wolna ),
jest to kolor natury, ekologii, wzrostu i bezpieczeństwa.
Stosują go często banki i firmy takie jak np.: BP, Greenpeace.

- niebieski jest kolorem informacyjnym ( droga prosto ),
świadczy on o stabilności, wiarygodności i stabilności.
Stosują go firmy takie jak: PKO Bank Polski, Adidas, Volkswagen, Nokia.

- czarny jest kolorem opisowym ( tekstowym, rysunkowym ),
jako samodzielny dominujący kolor stosowany jest rzadko,
gdyż może powodować uczucie przygnębienia.
Natomiast logo w kolorze czarnym to prestiż, tajemniczość, moc i elegancja.
Przykładem mogą być Electronic Arts, Sony, Nike, Puma, czy Nike.

- biały jest kolorem porządkującym ( pasy drogowe ),
jest on stosowany bardzo często jako główny odnośnik podkreślający.
Białe logo można zastosować tylko na kolorowej apli, lub w outlinie.

Posiadając wiedzę, na temat oddziaływania koloru na człowieka, można świadomie i pewnie kształtować wizerunek firmy,
oraz odpowiednio eksponować swoje produkty.
Co powiecie na różową kampanię ?
Przykład to spot reklamowy dla marki FIAT.

( by: Advertising Agency: Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, Amsterdam, Netherlands )
Kolor Pink potrafi zjednoczyć, WE LOVE PINK.
Może dlatego, że jest trochę frywolny. :-)

1 komentarz:

  1. Projektowanie stron internetowych, projektowanie wizytówek, projektowanie ulotek, ogłoszenia Mińsk Mazowiecki, Warszawa http://drukarnia-minsk.pl

    OdpowiedzUsuń