czwartek, 3 maja 2018

Specjaliści od reklamy lokalnej

Specjaliści od reklamy lokalnej - tak sformułowany tytuł wybrzmiewa jak napompowana ponad miarę autoreklama.

Jeśli szukacie dobrego, taniego sposobu na reklamę, czyli promocję swojego biznesu, lub wydarzenia, to przeczytajcie uważnie w czym tkwi rzeczywisty sens.

Zawarta w artykule treść wcale nie musi być jednoznacznym potwierdzeniem tytułu, a może być próbą polemiki.


Tytuły zawsze są w pewien sposób mylące i powinny być odrobinę kontrowersyjne.

Trudno przecież zawrzeć w tytule całą kwintesencję, a sens tkwi w tym, aby każdy znalazł w nim coś dla siebie.

Ponadto tworząc tytuł, lub hasło reklamowe należy pamiętać o tym, że w przekazie ważny jest feeling - lekka pozytywna treść.


Zabawa najlepszym nośnikiem reklamy ?


Może to właśnie chęć przyjemnego spędzenia czasu, dobre wibracje, swoisty luzik - są najważniejsze w relacjach społecznych.

Zabawa jako nośnik reklamy - to brzmi ciekawie, lecz liczą się też konkrety.

Jeżeli szukacie dobrego, taniego sposobu na reklamę, to musicie wiedzieć, jak podzielone są role w procesie promocji.

Podstawą jest zrozumienie, że najważniejszy nie jest przedmiot promocji, a więc oferowany produkt, usługa.

Najważniejszy jest odbiorca, Wasz klient, partner.




• Specjaliści od reklamy dają radę • ... dosłownie i w przenośni


Bez popytu, czyli zapotrzebowania odbiorcy, wszelkie promocje, choćby najbardziej wyrafinowane - będą bezzasadne i przyniosą straty.

Warto pamiętać, że popyt wynika czasem z chwilowej mody, ale często z konkretnej potrzeby.

Specjaliści od reklamy stosują tą wiedzę, tworząc kampanie reklamowe w oparciu indywidualnie dobrany zestaw narzędzi marketingowych.

Jednak żaden specjalista od marketingu nie zagwarantuje sukcesu, jeżeli nie zostaną spełnione pewne warunki.

Przede wszystkim promowana usługa, czy produkt, muszą być autentycznie dobrej jakości, oraz proporcjonalnej do warunków cenie.

Organizator promocji powinien aktywnie uczestniczyć w tworzeniu kampanii, służyć maksymalną pomocą w redagowaniu treści, oraz prawidłowo reagować na wszystkie efekty i skutki uboczne.

Wspomniany wcześniej sielankowy pozytywny feeling może bardzo szybko przerodzić się w totalną katastrofę.

Kampania musi być rzetelna, a oferta nie może zawieść oczekiwań odbiorców.

W ten sposób można wyrobić markę i zdobywać zaufanie coraz to większej rzeszy odbiorców.

Niejedna firma z małego lokalnego biznesu przerodziła się w przedsiębiorstwo o dużym zasięgu.

Dając przykład przeciwstawny można powiedzieć, że niejeden obiecujący biznes upadł dzięki lekceważeniu oczekiwań rynkowych.


(Paula - lodziarnia przed zmianą lokalizacji)


• Reklama lokalna •


Wielu przedsiębiorców lekceważy konieczność promocji marki.

W początkach swojej działalności często są niesieni na fali popularności, wynikającej ze stworzenia stosunkowo dopracowanej, nowej wartości na rynku lokalnym.

Pomocna w tym jest również reklama szeptana, wsparcie znajomych, lokalny patriotyzm.

Na tym etapie nic nie zapowiada regresu, a wiele niedoskonałości jest przykrytych milczeniem.

Z biegiem czasu wymagania rosną, a wsparcie z wielu powodów powoli się wykrusza.

Przychodzi wreszcie czas weryfikacji, gdy można dokonać analizy, ile dobra zostało zaprzepaszczonego, jaki jest stan biznesu, oraz jakie są możliwości kontynuacji.

Reklama lokalna powinna być systematycznie uruchamianym probierzem kondycji firmy, popularności usługi, lub produktu.

Poza tą funkcją, reklama lokalna (bez względu na subiektywnie pojmowaną konieczność emisji) pełni istotną rolę w podtrzymaniu więzi biznesowych i pielęgnowaniu wizerunku marki.

Gwoli wyjaśnienia: reklama lokalna nie musi być rozumiana stricte lokalizacyjnie, może odnosić się również do określonych grup społecznych, a nawet wąskiego grona odbiorców.




• Najlepsi specjaliści od reklamy lokalnej •


Wiele firm dąży do maksymalnego opanowania rynku reklamy lokalnej, jednak zawsze będzie istnieć konkurencja.

Główne media marketingowe to: telewizja, prasa, outdoor, branża upominków reklamowych i eventów, oraz sieć internetowa.

W przestrzeni internetowej najlepiej radzą sobie: Facebook, Google i lokalne serwisy informacyjne ( wspomagane przez ogłoszenia Adwords ), oraz typowo sprzedażowe jak Alibaba, Allegro, OLX.

Jeśli chodzi o skuteczność, to wyszukiwarka Google jest z pewnością najlepszym źródłem realizacji celów biznesowych.

Google wraz z całą siecią zależnych serwisów, portali i stron internetowych, oraz dzięki reklamie typu Adwords, potrafią precyzyjne realizować cel kampanii reklamowej.

Jednak nie są to usługi tanie, zarówno dla reklamodawcy, jak też niekoniecznie wymarzone przez odbiorcę.

Przy tym usługi tych serwisów nie powodują stworzenia więzi z marką firmy, usługi, lub produktu.

Więcej istotnych, oczekiwanych informacji odbiorca może znaleźć w serwisach specjalistycznych i portalach opiniotwórczych.

Facebook jest świetnym specjalistą od reklamy lokalnej, przy tym reklama na Facebooku jest relatywnie najtańsza.

Serwis społecznościowy Facebook jest de facto agencją reklamową, która perfekcyjnie zarządza i wykorzystuje walory dobrowolnie wniesione przez użytkowników.

W pewnym sensie można uznać, że to my sami jesteśmy Facebookiem, ponieważ to my tworzymy wartości. Pracownicy agencji reklamowej Facebook, wraz z ich infrastrukturą są tylko organizatorem społeczności.


Najlepsi specjaliści od reklamy lokalnej - to my sami, właściciele biznesów i kreatorzy pomysłów.



• Jakie są ceny i możliwości na rynku reklamy lokalnej •


Porównując bardzo wysokie koszty i często słabą konwersję kampanii zakupionej w Google, można być przyjemnie zaskoczonym sprawnością narzędzi Facebooka.

Facebook dość niedawno przestał być sympatycznym serwisem, dostarczającym bezpłatnie promocje firmowe.

Dramatycznie obniżony został zasięg postów reklamowych publikowanych na milionach stron fanpejdżowych. Powinno to być ciepło przyjmowane przez przeciwników spamu.

Zarazem jest to inteligentne posunięcie, dzięki któremu Facebook, a przy okazji także sponsorzy treści reklamowych, będą mogli dotrzeć tylko tam i wszędzie tam, gdzie kampania ma sens.

Możliwości wybrania grupy docelowej w serwisie Facebook są imponujące. Również zasięg reklamy i związane z tym koszty są bezkonkurencyjne.

Przykład takiej reklamy reklamy i jej mierzalnych efektów ilustruje zamieszczona poniżej infografika.



• Case Study •
To jest właśnie dobry przykład reklamy lokalnej.


Post został opublikowany na dyspozycyjnym fanpejdżu: facebook.com/top123pl >> post reklamowy FB

Jest to pojedynczy post przygotowany przez nasz Copywriting , mający służyć jako reklama kontekstowa.

Cechą reklamy kontekstowej (inaczej zwanej natywną) jest oddziaływanie poprzez sugestię.

Zawiera on pełnowymiarowe zdjęcie wykonane podczas realizacji usługi reklamowej dla lodziarni SAWA w Mińsku Mazowieckim (poprzednio lodziarnia Paula).
Zdjęcie zostało umieszczone w galerii tego fanpejdżu, oraz opatrzone opisem zawierającym link do naszej macierzystej strony internetowej.
Na tej stronie zamieściliśmy więcej zdjęć wykonanych podczas naszej realizacji reklamowej, które chcieliśmy pokazać lokalnej społeczności, czyli naszym potencjalnym Klientom.
Strona na którą zaprosiliśmy użytkowników serwisu Facebook została odpowiednio przygotowana, tak aby nie narazić gości na dyskomfort obcowania z innymi informacjami, które umieszczone są na standardowej stronie.

Post został udostępniony w 3 lokalnych grupach społecznościowych, oraz sponsorowany za łączną kwotę 25 złotych przez okres 2 dni.
Targetowana była lokalna społeczność w wieku 20 - 55 lat, kilkanaście tysięcy osób z Mińska Mazowieckiego i okolicy - użytkowników Facebooka.
Post dotarł do ponad 10.000 ludzi, z czego aktywne zainteresowanie wykazało ca 1000 osób.
Dzięki tej reklamie według pomiaru Google Anatylics naszą stronę odwiedziło ponad 300 osób powyżej średniej dziennej.
Lodziarnia SAWA nie mogła odnotować żadnych wizyt, gdyż nie posiada własnej strony internetowej - jedynie fanpage, z którego może emitować posty sponsorowane całkowicie samodzielnie.
Na pewno jednak wiele osób odnotowało w pamięci fakt istnienia lodziarni.
Nasza agencja reklamowa dzięki tej reklamie realizowała kilka zadań, a główny cel został osiągnięty.
Głównym celem było budowanie świadomości odbiorcy, a nie doraźny efekt sprzedażowy.

Ponieśliśmy naprawdę minimalne koszty dystrybucyjne, które wyniosły kilka groszy za odwiedziny 1 osoby na stronie naszej agencji reklamowej.

Oczywiście taka reklama nie służy sprzedaży bezpośredniej, lecz budowaniu wiedzy i promowaniu marki. Dopiero po wielokrotnej pomyślnej realizacji postów sponsorowanych, można mówić o skutecznym dotarciu do świadomości odbiorcy.

Dla porównania: koszty reklamy Adwords są wielokrotnie wyższe, przy czym nie budują świadomości marki i specyficznych więzi.
Oczywistym nieporozumieniem jest wydatek kilku złotych za kliknięcie w reklamę, po to aby zyskać zaledwie nadzieję na sprzedaż loda za tę samą cenę.

Alternatywą jest kampania promocyjna realizowana za pomocą roznoszenia ulotek reklamowych.

Projekt, druk i dystrybucja 10.000 ulotek to wydatek około 500 złotych, co w zestawieniu z kampanią na Facebooku jawi się kwotą bardzo wysoką.

Roznoszenie ulotek jest wskazane dla promocji firmy, lecz ma zupełnie inne cechy niż kampania w internecie.



Ulotki - drukarnia


Kolejną alternatywą sposobu promocji w przestrzeni wirtualnej są profile firmowe, zakładane na różnych lokalnych portalach. Profile te umożliwiają publikowanie podstawowych danych o użytkowniku, czasem aktualnych treści i promocji.

Wadą jest dość ograniczony zasięg informacji, niewielka skuteczność, oraz stosunkowo wysoka cena (od kilkuset, do nawet kilku tysięcy złotych rocznie), oraz często pojawiająca się promocja konkurencji, realizowana przez właściciela portalu.


Idealnym i jedynie rozsądnym rozwiązaniem jest posiadanie własnej wartościowej strony internetowej, z której i do której należy linkować w indywidualnie określonym planie kampanii reklamowej.

Bardzo istotne jest również systematyczne tworzenie nowych wartościowych treści.

Zaniedbania czasem nie są widoczne, lecz posługując się statystyką można zauważyć pewne trendy i w razie przewidywanych problemów podjąć próby zapobiegawcze.


Vide infografika przedstawiająca stan popularności (tego właśnie) blogu reklamowego naszej agencji reklamowej.

Krzywa wygląda fatalnie, tylko dzięki temu, że nie zajmujemy się naszym blogiem w sposób mu należny.

Natomiast od trzydziestu lat zajmujemy się profesjonalnie grafiką reklamową dla biznesu, reklamą wizualną i poligrafią.




Treści w blogu piszemy samodzielnie, a swój czas musimy dostosować do realizacji bieżących, terminowych kontraktów.

Nie wspiera nas żaden współpracujący bloger, lub agencja interaktywna, co jest niezaprzeczalnie poważnym błędem.

Czas nie jest z gumy i nie rozciągnie się do naszych potrzeb, więc jedyną radą którą musimy wziąć pod uwagę, a przy okazji lansować publicznie jest:


WSPÓŁPRACA Z AGENCJĄ REKLAMOWĄ



Taka rada o konieczności współpracy dotyczy również innych przedsiębiorców, freelancerów i firmy, a nawet urzędów.

Jedynie wyspecjalizowane w swojej dziedzinie jednostki, profesjonalne firmy, agencje reklamowe, mogą spowodować optymalizację działalności biznesowej.

Wspólpraca z agencją reklamową, choćby na przykładzie Facebooka, jest logiczną koniecznością.

Wspólne przemyślane decyzje potrafią zaoszczędzić wielu problemów, a także czasu.

Czas to pieniądz - egzystencja w społeczeństwie oparta jest o handel czasem osobistym.

Współpraca w społeczeństwie polega na sprzedaży własnego czasu, w celu wytworzenia poszukiwanej wartości,
za co można kupić czas do samodzielnego zagospodarowania, z pakietem indywidualnie wybieranych dóbr.

Całość jest procesem podziału czasu i wytworzonych wartości, a uczciwie współpracując, możemy wspólnie osiągnąć więcej i lepiej.



Więcej zdjęć, które posłużyły do napisania tego artykułu można znaleźć na naszej stronie >> reklamy-arek.pl/grafika reklamowa dla lodziarni sawa

P.S.

Ten artukuł w blogu, choć wydaje się nam wartościowy i obfity, to ma niewielkie szanse na przypadkowe odkrycie przez użytkowników sieci.

Wiadomo oczywiście, że zasadniczo im dłuższy jest tekst, tym lepiej go odnaleźć.

Jednak bez dodatkowej promocji, znajdzie i przeczyta dość pobieżnie, zaledwie kilkaset osób.

Tylko do nas należy więc decyzja: co zrobić z tym czasem, który właśnie został zainwestowany i umieszczony przestrzeni internetowej.

Czy inwestować kolejne środki organizacyjne i kontynuować kampanię ?

Może jednak szybciej i wygodniej jest wrzucić kilka fotek w Instagramie, lub umieścić gdzieś przygodny komentarz.


3 komentarze:

  1. Wszystko się globalizuje, a reklama zmierza ku personalizacji :) Lokalnie znaczy lepiej ?

    OdpowiedzUsuń
  2. ST Drink (www.stdrink.pl) to firma, która ma ogromną wiedzę z zakresu reklamy. Warto im zaufać szczególnie w temacie napojów energetycznych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo ciekawa propozycja. Możliwość realizacji veryminidetalicznej ;-) to rzadkość.

      Usuń