sobota, 9 stycznia 2016

Dobre logo. Podstawa sukcesu.

Znacie to.
Znaki pozostawiane innym od zarania dziejów, umowne ślady, które mają spowodować reakcję odbiorcy.
( Fotografia: Public Domain )
O "logo" napisano już setki tysięcy razy.
Każdy z nas zapewne wie o nim prawie wszystko.
Warto jednak pogłębiać wiedzę na ten temat, gdyż znak graficzny jakim jest logotyp,
leży u podstawy naszego funkcjonowania w społeczeństwie.
Nawet jeżeli sami nie posiadamy własnego emblematu, jesteśmy otoczeni
codziennie i wszędzie setkami innych identyfikatorów.
( Fotografia: Public Domain )
Nie tylko firmy, ale też organizacje lub osoby prywatne mają potrzebę wykreowania symbolu, za pomocą którego będą się komunikować ze społeczeństwem.
Przedstawiamy nasz "reklamowy" punkt widzenia.
Wiemy że obecnie używane słowo "logo" jest skrótem od słowa "logotyp"
( z greki logos=słowo i typos=odcisk ).
Słowo "logo" ma swoje synonimy zależne od szczególnego znaczenia i roli.
Przykłady to:
-znak
-cecha
-marka
-symbol
-emblemat
-godło
-herb
-sygnatura
-identyfikator
-brand
Synonimy te sprowadzają się do wspólnego mianownika.
Zawierają one w sobie informację od właściciela do odbiorcy.
Informacją tą jest myśl wyrażona jako komunikat wizualny.

Transformacja myśli - idei w znak graficzny, który byłby zrozumiany
w całokształcie pierwotnego zamierzenia wydaje się rzeczą niemożliwą.
Tak więc aby stworzyć znak bliski doskonałości, musimy się oprzeć
o dodatkowe czynniki, m.in. o wspólną z odbiorcą wiedzę i wartości.
Znak musi być osadzony w realiach kulturowych i społecznych.
(fot. via Jose Roitberg http://bit.ly/1ZTAeeF)
Podstawą tworzenia logotypu musi być zrozumienie działania związanych mechanizmów.
Wobec tego, że "logo" tworzymy dla siebie, a zarazem dla innych
niezbędne jest wykorzystanie punktu widzenia, sposobu rozumowania osób drugich i trzecich.
Musimy zdawać sobie sprawę z wielu trudności i rozterek w trakcie tworzenia logo.
Kluczową rolę w tym wypadku może odegrać firma specjalizująca się
w tworzeniu wizerunku i opracowywaniu logotypu.
( Fotografia: Public Domain )
Połączenie wiedzy i doświadczenia firmy z bagażem oczekiwań właściciela,
będzie najlepszą metodą na wykreowanie dobrego i skutecznego znaku.
Raz stworzony znak będzie nabierał wartości poprzez swoją egzystencję
i systematyczne eksponowanie go pośród tysięcy innych znaków, informacji i bodźców.
Dopiero z biegiem czasu będzie można określić na ile wykreowany znak
wpisał się w nasze relacje z odbiorcą i czy spełnia oczekiwania.
Ocena ta w odpowiednim czasie może wpłynąć na podjęcie decyzji o modyfikacji,
badź gruntownej zmianie logotypu.
Specjaliści używają tu angielskojęzycznych znaczeń: lifting i rebranding.
Jednak czy w ogóle "logo" jest nam rzeczywiście potrzebne ?
Osobom prywatnym zazwyczaj wystarcza wypracowany powtarzalny podpis.
Wśród firm tylko nieliczne prowadzące mały biznes zaniedbują ten aspekt działalności.
Zdarza się, że zamiast konkretnego "logo" niektóre firmy używają
specyficznego systemu identyfikacji opartego tylko na na powtarzalnej grafice.
Mówimy tu o określaniu marki poprzez barwy, układ graficzny, czcionkę lub umiejscowienie.
Przeważnie jednak firmy używają pełnego spektrum możliwości, czasem w nadmiarze.
Nic dziwnego, gdyż rozpoznawalność marki wiąże się z sukcesem na rynku.
Firma nie posiadająca swojego znaku nie jest traktowana poważnie.
Pamiętajmy jednak, że warto mieć "logo" na tyle dobre,
aby je godnie i z dumą prezentować innym.
( Fotografia: Public Domain )
Podczas naszych wędrówek sieciowych znaleźliśmy bardzo interesujący wpis autorstwa Piotr Sierżęga: http://bit.ly/1IVYKId
Fanom Facebooka proponujemy odwiedzenie strony: https://www.facebook.com/top123logo
na której zawartych jest kilkanaście swobodnych wpisów dotyczących tematu.
Polecamy również nasze usługi w zakresie brandingu: http://bit.ly/1ShrDAh

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz