sobota, 9 stycznia 2016

Dobre logo. Podstawa sukcesu biznesowego i społecznego

Dobre logo, oryginalny brand, to podstawa sukcesu firmy.

Komunikacja za pomocą gestów, znaków, symboli leży u podstawy naszej cywilizacji.

Znacie ten temat ze szkoły, z telewizji itp.
Spróbujcie więc przeanalizować, jak funkcjonują te podstawowe mechanizmy w dzisiejszym świecie.

Znaki pozostawiane innym od zarania dziejów, umowne ślady, które mają spowodować reakcję odbiorcy.

( Fotografia: Public Domain )

O znaku graficznym, czyli o logo, napisano już tysiące razy, lecz zapewne temat ten nigdy nie zostanie wyczerpany w całości.

W naszą egzystencję wpisany jest codzienny kontakt ze znakami graficznymi, logo, logotypami, brandingiem.

Świadomy udział w życiu społecznym, czy biznesowym wymusza choćby refleksję, czy pogłębienie wiedzy na temat logo.


Nie każdy posiada własny emblemat, ale i tak jest otoczony codziennie i wszędzie setkami innych znaków identyfikacyjnych.

( Fotografia: Public Domain )

Nie tylko firmy, ale też organizacje, lub osoby prywatne mają potrzebę wykreowania symbolu, za pomocą którego będą się komunikować ze społeczeństwem.

Dobre logo to podstawa sukcesu w działaniach komercyjnych, a bywa że również w kontaktach społecznych.

Co trzeba wiedzieć ?

Wiemy, że obecnie używane słowo "logo" jest skrótem od słowa "logotyp" ( z greki logos=słowo i typos=odcisk ).

Słowo "logo" ma swoje synonimy zależne od szczególnego znaczenia i roli.

Przykłady to:
-znak
-cecha
-marka
-symbol
-emblemat
-godło
-herb
-sygnatura
-identyfikator
-brand

Synonimy te sprowadzają się do wspólnego mianownika.
Zawierają one w sobie informację od właściciela do odbiorcy.

Informacją tą jest myśl, wyrażona jako komunikat wizualny.

Transformacja myśli - idei w znak graficzny, który byłby rozumiany w całokształcie pierwotnego zamierzenia wydaje się rzeczą niemożliwą.

Tak więc, aby stworzyć znak bliski doskonałości, musimy się oprzeć o dodatkowe czynniki, m.in. o wspólną z odbiorcą wiedzę i wartości.

Znak musi być osadzony w realiach kulturowych i społecznych.


(fot. via Jose Roitberg http://bit.ly/1ZTAeeF)

Podstawą tworzenia logotypu musi być zrozumienie działania związanych mechanizmów.

Wobec tego, że "logo" tworzymy dla siebie, a zarazem dla innych niezbędne jest wykorzystanie punktu widzenia, sposobu rozumowania osób drugich i trzecich.

Musimy zdawać sobie sprawę z wielu trudności i rozterek w trakcie tworzenia logo.

Kluczową rolę w tym wypadku może odegrać firma specjalizująca się w tworzeniu wizerunku, opracowaniu logotypu, czyli projektant, designer.


( Fotografia: Public Domain )

Połączenie wiedzy i doświadczenia firmy z bagażem oczekiwań właściciela, będzie najlepszą metodą na wykreowanie dobrego i skutecznego znaku.

Raz stworzony znak będzie nabierał wartości poprzez swoją egzystencję i systematyczne eksponowanie go pośród tysięcy innych znaków, informacji i bodźców.

Dopiero z biegiem czasu będzie można określić, na ile wykreowany znak wpisał się w nasze relacje z odbiorcą, czy spełnia oczekiwania.

Ocena ta w odpowiednim czasie może wpłynąć na podjęcie decyzji o modyfikacji, bądź gruntownej zmianie logotypu.

Specjaliści używają tu angielskojęzycznych znaczeń: lifting i rebranding.

Jednak czy w ogóle "logo" jest nam rzeczywiście potrzebne ?

Osobom prywatnym zazwyczaj wystarcza wypracowany powtarzalny podpis.

Wśród firm, tylko nieliczne prowadzące mały biznes zaniedbują ten aspekt prezentacji i promocji.

Zdarza się, że zamiast konkretnego "logo", lub alternatywnie - w uzupełnieniu, używa się specyficznego systemu identyfikacji, opartego tylko na na powtarzalnej grafice.
Przykładowym odniesieniem mogą być barwy danego kraju, które w określonych sytuacjach powodują rozpoznawalność, bez opisów i znaków graficznych.
Ogólnie można nazwać to brandingiem.

Przeważnie jednak firmy używają pełnego spektrum możliwości, czasem w nadmiarze.

Nic dziwnego, gdyż rozpoznawalność marki wiąże się z sukcesem na rynku.

Firma nie posiadająca swojego znaku nie jest traktowana poważnie.
Trzeba jednak pamiętać, że warto mieć własne logo na tyle dobre, aby je godnie i z dumą prezentować innym.


( Fotografia: Public Domain )

Warto przeczytać interesujący wpis autorstwa Piotr Sierżęga, Polish Design Quarterly, link> http://bit.ly/1IVYKId

Nasza agencja reklamowa począwszy od lat 80 ubiegłego stulecia stworzyła setki znaków firmowych.
Ze względu na ówczesne realia, często były to opracowania pobieżne, a wręcz ekspresowe.
Jednak wiele z nich funkcjonuje do dziś, bez jakichkolwiek zmian.

Zapraszamy - Projektowanie graficzne, wizualizacja reklamy

2 komentarze:

  1. Kalendarz jest dobry jeżeli promujemy lokalną firmę, jednak w skali ogólnopolskiej lepiej zainteresować się marketingiem internetowym.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobre logo to podstawa ;) Jeśli będzie ono chwytliwe tylko i wyłącznie dzięki niemu będziemy rozpoznawani - nic więcej nie będzie potrzeba. Dlatego wiele firm długi czas spędza na wdrożeniu, gdyż to się opłaca ;)

    OdpowiedzUsuń