Dobre logo, oryginalny brand, to podstawa sukcesu firmy.
Komunikacja za pomocą gestów, znaków, symboli leży u podstawy naszej cywilizacji.
Znacie ten temat ze szkoły, z telewizji itp.
Spróbujcie więc przeanalizować, jak funkcjonują te podstawowe mechanizmy w dzisiejszym świecie.
Znaki pozostawiane innym od zarania dziejów, umowne ślady, które mają spowodować reakcję odbiorcy.
( Fotografia: Public Domain )
O znaku graficznym, czyli o logo, napisano już tysiące razy, lecz zapewne temat ten nigdy nie zostanie wyczerpany w całości.
W naszą egzystencję wpisany jest codzienny kontakt ze znakami graficznymi, logo, logotypami, brandingiem.
Świadomy udział w życiu społecznym, czy biznesowym wymusza choćby refleksję, czy pogłębienie wiedzy na temat logo.
Nie każdy posiada własny emblemat, ale i tak jest otoczony codziennie i wszędzie setkami innych znaków identyfikacyjnych.
( Fotografia: Public Domain )
Nie tylko firmy, ale też organizacje, lub osoby prywatne mają potrzebę wykreowania symbolu, za pomocą którego będą się komunikować ze społeczeństwem.
Dobre logo to podstawa sukcesu w działaniach komercyjnych, a bywa że również w kontaktach społecznych.
Co trzeba wiedzieć ?
Wiemy, że obecnie używane słowo "logo" jest skrótem od słowa "logotyp" ( z greki logos=słowo i typos=odcisk ).
Słowo "logo" ma swoje synonimy zależne od szczególnego znaczenia i roli.
Przykłady to:
-znak
-cecha
-marka
-symbol
-emblemat
-godło
-herb
-sygnatura
-identyfikator
-brand
Synonimy te sprowadzają się do wspólnego mianownika.
Zawierają one w sobie informację od właściciela do odbiorcy.
Informacją tą jest myśl, wyrażona jako komunikat wizualny.
Transformacja myśli - idei w znak graficzny, który byłby rozumiany w całokształcie pierwotnego zamierzenia wydaje się rzeczą niemożliwą.
Tak więc, aby stworzyć znak bliski doskonałości, musimy się oprzeć o dodatkowe czynniki, m.in. o wspólną z odbiorcą wiedzę i wartości.
Znak musi być osadzony w realiach kulturowych i społecznych.
(fot. via Jose Roitberg http://bit.ly/1ZTAeeF)
Podstawą tworzenia logotypu musi być zrozumienie działania związanych mechanizmów.
Wobec tego, że "logo" tworzymy dla siebie, a zarazem dla innych niezbędne jest wykorzystanie punktu widzenia, sposobu rozumowania osób drugich i trzecich.
Musimy zdawać sobie sprawę z wielu trudności i rozterek w trakcie tworzenia logo.
Kluczową rolę w tym wypadku może odegrać firma specjalizująca się w tworzeniu wizerunku, opracowaniu logotypu, czyli projektant, designer.
( Fotografia: Public Domain )
Połączenie wiedzy i doświadczenia firmy z bagażem oczekiwań właściciela, będzie najlepszą metodą na wykreowanie dobrego i skutecznego znaku.
Raz stworzony znak będzie nabierał wartości poprzez swoją egzystencję i systematyczne eksponowanie go pośród tysięcy innych znaków, informacji i bodźców.
Dopiero z biegiem czasu będzie można określić, na ile wykreowany znak wpisał się w nasze relacje z odbiorcą, czy spełnia oczekiwania.
Ocena ta w odpowiednim czasie może wpłynąć na podjęcie decyzji o modyfikacji, bądź gruntownej zmianie logotypu.
Specjaliści używają tu angielskojęzycznych znaczeń: lifting i rebranding.
Jednak czy w ogóle "logo" jest nam rzeczywiście potrzebne ?
Osobom prywatnym zazwyczaj wystarcza wypracowany powtarzalny podpis.
Wśród firm, tylko nieliczne prowadzące mały biznes zaniedbują ten aspekt prezentacji i promocji.
Zdarza się, że zamiast konkretnego "logo", lub alternatywnie - w uzupełnieniu, używa się specyficznego systemu identyfikacji, opartego tylko na na powtarzalnej grafice.
Przykładowym odniesieniem mogą być barwy danego kraju, które w określonych sytuacjach powodują rozpoznawalność, bez opisów i znaków graficznych.
Ogólnie można nazwać to brandingiem.
Przeważnie jednak firmy używają pełnego spektrum możliwości, czasem w nadmiarze.
Nic dziwnego, gdyż rozpoznawalność marki wiąże się z sukcesem na rynku.
Firma nie posiadająca swojego znaku nie jest traktowana poważnie.
Trzeba jednak pamiętać, że warto mieć własne logo na tyle dobre, aby je godnie i z dumą prezentować innym.
( Fotografia: Public Domain )
Warto przeczytać interesujący wpis autorstwa Piotr Sierżęga, Polish Design Quarterly, link> http://bit.ly/1IVYKId
Nasza agencja reklamowa począwszy od lat 80 ubiegłego stulecia stworzyła setki znaków firmowych.
Ze względu na ówczesne realia, często były to opracowania pobieżne, a wręcz ekspresowe.
Jednak wiele z nich funkcjonuje do dziś, bez jakichkolwiek zmian.
Zapraszamy - Projektowanie graficzne, wizualizacja reklamy
Kalendarz jest dobry jeżeli promujemy lokalną firmę, jednak w skali ogólnopolskiej lepiej zainteresować się marketingiem internetowym.
OdpowiedzUsuńDobre logo to podstawa ;) Jeśli będzie ono chwytliwe tylko i wyłącznie dzięki niemu będziemy rozpoznawani - nic więcej nie będzie potrzeba. Dlatego wiele firm długi czas spędza na wdrożeniu, gdyż to się opłaca ;)
OdpowiedzUsuń